czwartek, 3 lipca 2014

#9, najlepsze ciasto pod słońcem

Wczoraj na lekko, dziś trochę mniej. Ale oprzeć się magii tego ciasta - niemożliwe.


ciasto z jagodami, serek wiejski z musem truskawkowym, malinami, porzeczkami i poziomkami

Kiedyś babcia dała mi przepis na to ciacho i od tamtej pory piekę je zawsze, kiedy u niej jestem. Obojętnie jakie owoce ułożę na wierzchu - zawsze smakuje równie cudownie. Puszyste, delikatne, w sam raz słodkie. Chyba najprostsze na świecie... A przy tym najpyszniejsze. Zdecydowanie mój faworyt po wsze czasy.

Przepis:
- 2 szklanki mąki pszennej (ja użyłem typu 390)
- szklanka cukru
- 4 duże jajka / 5 małych
- kostka (250 g) margaryny
- 2 łyżeczki proszku do pieczenia
- 2 łyżki śmietany 12%
- dość gruby plasterek cytryny
- ulubione owoce, najlepiej sprawdzają się te letnie
Mąkę i proszek do pieczenia przesiewamy. Białka oddzielamy od żółtek, ubijamy ze szczyptą soli na sztywną pianę. Do osobnej miski wrzucamy miękką margarynę i cukier, ucieramy, kręcąc mikserem w jedną stronę. Dodajemy żółtka i nie przerywając miksowania, stopniowo dosypujemy mąkę przesianą z proszkiem. Potem dolewamy śmietany i wyciskamy sok z plasterka cytryny. Miksujemy jeszcze przez chwilę, aż wszystkie składniki się połączą. Odstawiamy mikser i stopniowo dodajemy do ciasta uprzednio ubite białko, delikatnie mieszając łyżką. Tak przygotowane ciasto przelewamy do blachy wyłożonej papierem do pieczenia. Układamy umyte owoce skórką do dołu, nie za gęsto. Truskawki najlepiej przekroić na pół. Piekarnik powinniśmy wcześniej nagrzać do około 100*C na funkcji góra/dół. Ciasto wkładamy na przedostatni poziom piekarnika i podwyższamy temperaturę do 150-160*C (wybaczcie mi niedokładne dane, ale piekarnik mojej babci ma starte oznaczenia temperatur i robimy wszystko na oko). Pieczemy je przez 30-35 minut, by było lekko przyrumienione, a po kuchni roznosił się jego cudowny zapach.

Robi się coraz cieplej, więc nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć Wam radosnego dnia bez ani jednej kropli deszczu!


6 komentarzy:

  1. Przepisy na ciasta drożdżowe od babć są niezawodne i najlepsze! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ciasto naprawde prezentuje sie elegancko :)!

    OdpowiedzUsuń
  3. Rzadko jem ciasta, ale takiego to bym chyba całą brytfankę wszamała :)

    OdpowiedzUsuń